کفن زباله کاشان جلوگیری شهرداری اصفهان

کفن: زباله کاشان جلوگیری شهرداری اصفهان جمع آوری زباله درکاشان

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

عرضه بعضی کالاها مانند لوازم منزل، لوازم آرایشی و کالاهایی مانند رنگ چوب در بازار کم کردن یافته و بعضی کارخانه ها به اسم تعطیلات تابستانی درها را بسته اند و به

احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

عبارات مهم : بازار

عرضه بعضی کالاها مانند لوازم منزل، لوازم آرایشی و کالاهایی مانند رنگ چوب در بازار کم کردن یافته و بعضی کارخانه ها به اسم تعطیلات تابستانی درها را بسته اند و به امید گران ترشدن کالایشان از فروش امتناع می کنند.

احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

کاهش عرضه، قیمت ها را زیاد کردن داده است و به پرسش مشتریانی که هر روز چشمانشان روی قیمت های تازه و رو به زیاد کردن گشوده می شود، یک پاسخ کلیشه ای ارائه می شود. کمبود ماده اولیه مانع تولید شده است هست. ولی به نظر می رسد، کمبود ماده اولیه تنها بهانه ای جهت کمیاب شدن هست. طحان پور، مدیر اتحادیه لوازم خانگی، باور دارد که زیاد کردن قیمت دلار باعث شده است است گروهی تولیدات خود را راهی بازار نکنند تا کمبود عرضه ایجاد شود و قیمت ها اوج برود.

درواقع بحران در بازار دلار، کالاهای تولیدشده را راهی انبارها می کند تا بعد از ایجاد ثبات و احتمالا ایستادن دلار در پله های بالاتر و به تبع آن ایجاد سود سرشارتری جهت تولیدکننده، این محصولات احتکارشده به بازار سرازیر شوند. درواقع بازار این روزهای لوازم خانگی و اثاثیه منزل با نوعی احتکار در پوشش طرح تعطیلات تابستانه مواجه شده است و هزینه های ناشی از این تعطیلات را مصرف کننده، به علت کم کردن عرضه پرداخت می کند.

عرضه بعضی کالاها مانند لوازم منزل، لوازم آرایشی و کالاهایی مانند رنگ چوب در بازار کم کردن یافته و بعضی کارخانه ها به اسم تعطیلات تابستانی درها را بسته اند و به

پچ پچ های درگوشی در بازار حاکی از آن است که چند برند لوازم خانگی تولید خود را متوقف کرده و احتمالا به تعطیلات تابستانه رفته اند؛ تعطیلاتی که به ظاهر تابستانی هست، ولی گویا نشانه دیگری را پیگیری می کند. این برندها اگر هم به تعطیلات نرفته باشند، عرضه تولیداتشان به بازار قطره چکانی است.

محمد طحان پور، مدیر اتحادیه لوازم خانگی، در گفت وگو با «شرق» عنوان می کند: بعضی شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی به اسم تعطیلات تابستانی تعطیل کرده اند. معاون تولید وزارت صنعت و معدن باید تولیدکنندگان را دور هم جمع و از آنها سؤال کند که سال گذشته چند روز تعطیلی داشته اند و امسال چه میزان به تعطیلی رفته اند. او ادامه می دهد: اینکه تولیدکنندگان به یک باره رها کنند و بروند، اقدام درستی نیست.

به گفته طحان پور، بعضی برندهایی که تعطیل کرده اند، کالاهایشان در بازار موجود نیست. مردم ناگزیرند کالاها را گران تر بخرند و احتمال اینکه این روند ادامه یابد هم وجود دارد. او بر این باور است که واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی به خاطر مسئله کمبود ماده اولیه تعطیل نکرده اند.

احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

تصمیم غلط دولت جهت توقف واردات لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی دلایل مختلفی را جهت بروز بحران های فعلی در بازار اثاثیه منزل مرور می کند. او تصمیم نابجای دولت جهت جلوگیری از واردات لوازم خانگی را عاملی می داند که باعث شده است است تولیدکنندگان داخلی، هر کالایی را با هر کیفیت و قیمتی به بازار عرضه کنند و مصرف کننده ناگزیر باشد چنین محصولی را بخرد.

به گفته طحان پور، تصمیم یک شبه دولت جهت توقف واردات بدون سنجیدن وزن و میزان تولید داخلی، تصمیم درستی نبود و باید قبل از این تصمیم، هماهنگی های مورد نیاز انجام می شد.

عرضه بعضی کالاها مانند لوازم منزل، لوازم آرایشی و کالاهایی مانند رنگ چوب در بازار کم کردن یافته و بعضی کارخانه ها به اسم تعطیلات تابستانی درها را بسته اند و به

او اضافه می کند: متأسفانه تولیدکنندگان ثابت کردند که مرد کارزار نیستند و در برهه ای که آمریکا از برجام بیرون آمد و ما انتظار داشتیم که بخش تولید که همواره از واردات گله داشت وارد عرصه شود و فعال تر از قبل عمل کند، با کم کردن توزیع کالا به وسیله کارخانه های سازنده لوازم خانگی مواجه شدیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه می دهد: تولیدکنندگان همواره می گفتند که اضافه تولید داریم، ولی هنگامی که که جلوی واردات گرفته شد، بازار با مسئله مواجه شد.

احتکار به اسم تعطیلات تابستانه

به اعتقاد او، تولید لوازم خانگی در چهارماهه ابتدای سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کم کردن یافته هست.

رئیس اتحادیه لوازم منزل با اشاره به نظرات تولیدکنندگان راجع به گران شدن ارز و مواد اولیه جهت تولید لوازم خانگی، به عوض کردن واکنش‌ها واحدهای تولیدی اشاره می کند. او می گوید: محصولات تولید داخل در گذشته با اقساط 10 ماهه و 10 درصد تخفیف عرضه می شد. جایزه آخر سال جهت مصرف کننده در نظر گرفته می شد. درحال حاضر متأسفانه تولید کننده تمام این مزیت ها را کنار گذاشته و حتی جایزه آخر سال مصرف کننده را هم از بین بردن کرده هست. تولیدکنندگان می گویند پول بدهید، یک ماه دیگر جنس می دهم. همه کاسه کوزه ها را هم سر واحدهای صنفی می شکنند، درحالی که این واحدهای تولیدی هستند که کالا به مراکز توزیع نداده اند.

طحان پور اضافه می کند: تولیدکنندگان داخلی، کالا را به ندرت و کم تحویل داده اند. می گویند مواد نداریم. ما می دانیم که مواد اولیه گران شده است است و این را قبول داریم، ولی نمی دانم آیا پنج کارخانه بزرگ تولیدکننده که می گفتند نیاز بازار را تأمین می کنیم، کار را زمین گذاشتند. مگر می شود این پنج کارخانه جهت تولید دو ماه آینده ماده اولیه نداشته باشند؟

تعیین ضرب الاجل جهت تولیدکنندگان لوازم خانگی

افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی توجه همه را معطوف به کارها وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ساماندهی بحران این روزها کرده هست. تلاش های خبرنگار «شرق» جهت دریافت پاسخ از مسئولان وزارت صنعت بی نتیجه می ماند، ولی شنیده ها حاکی از آن است که هفته گذشته جلسه ای محرمانه بین وزارت صنعت و تولیدکنندگان برگزار شده؛ در این جلسه به کارخانه های تولیدکننده لوازم خانگی مهلتی 15روزه داده می شود تا عرضه محصول در بازار را متعادل کنند. در غیر این صورت وزارت صنعت به بحث تنظیم بازار لوازم خانگی ورود خواهد کرد.

اولویت بندی جهت فروش

کمبود عرضه فقط مختص آن دسته از وسایلی نیست که با عنوان لوازم خانگی آشنا می شوند. تولیدکنندگان مبلمان و لوازم چوبی با کمبود شدید رنگ و تینر مواجه شده است اند. تولیدکنندگان می گویند رنگ لوازم چوبی کمیاب شده است و کارخانه ها حاضر به فروش نیستند. خرید تینر هم که در گذشته در اندازه یک خاور انجام می شد، امروز مانند کالای قاچاق و در حد چند حلب فروخته می شود. کورش سنگ شیر، عضو اتحادیه مبلمان، در گفت وگو با «شرق» کم کردن عرضه مبلمان را ناشی از نبود ماده اولیه می داند.

او اضافه می کند: علت دیگری هم جهت کم کردن عرضه وجود دارد. ابتدا باید قیمت دلار ثابت باشد تا تولیدکننده دلواپس نباشد که اگر کالایش را می فروشد، می تواند جنس تازه سر جایش بگذارد.

سنگ شیر می گوید: تولیدکننده می داند که اگر محصول تولیدی خود را نفروشد، شخص دیگری اقدام به فروش کالا خواهد کرد، بنابراین تلاش می کند محصولش را بفروشد، ولی خلل های فعلی ایجادشده در بازار، از جای دیگری ایجاد شده است هست.

او ادامه می دهد: کمبود ماده اولیه، تولید را کم کردن داده هست. از سوی دیگر تولیدکننده دلواپس است که اگر کالای ساخته شده است را به قیمت امروز بفروشد، فردا ماده اولیه جهت تولید همان کالا را هم نتواند بخرد. این باعث می شود فروشش را کم کردن دهد. یک عده هم اصلا جنس ندارند که تولید کنند. گروهی دیگر هم اگر جنس دارند، به مشتریان اولویت دار خود می فروشند که معمولا چند کارخانه بزرگ هستند.

به گفته این عضو اتحادیه مبلمان درحال حاضر بازار با کمبود ماده اولیه مبلمان مشمول بر فوم، چوب و ماده اولیه رنگ مانند تیتان و رزینی که روی رنگ کار می شود، مواجه شده است هست. این کمبودها در نهایت تولید محصول را کم می کند.

رانت اطلاعات عامل ایجاد اخلال در بازار

سنگ شیر دخالت های دولت را عامل به هم ریختگی بازار معرفی می کند و بر این باور است که بدون دخالت دولت، شرایط بازار بهتر پیش می رود، ولی به گروه دیگری که در بازار اخلال ایجاد می کنند هم نیم نگاهی دارد.

به اعتقاد او گاهی قبل از اینکه دولت کاری انجام دهد، افرادی که از تصمیم های این مجموعه مطلع هستند، براساس سوءاستفاده هایی که می خواهند بکنند، بازار را به هم می ریزند؛ یعنی آنها از رانت اطلاعاتی استفاده می کنند و بازار را به نفع خود به هم می ریزند.

شرق/لیلا مرگن

واژه های کلیدی: بازار | لوازم منزل | لوازم خانگی | لوازم آرایش | لوازم خانگی | لوازم آرایشی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog